De oogkas bestaat uit een beenderige wand die ook de wand van de sinussen vormt.

De inhoud van de oogkas is de oogbol zelf en tal van pezen, spieren en zenuwen alsook de traanklier. Dit alles wordt omringd en beschermd door vetweefsel.

Al deze weefsels binnen de oogkas inclusief het oog zijn belangrijk voor het zicht. Deze weefsels zorgen mee voor de beweeglijkheid van het oog en bepalen ook hoe je eruitziet.

Naast gezichtsvermindering kan ook dubbelzien, uitpuilen of invallen van het oog ontstaan bij aandoeningen van de oogkas.

Ziekte van Graves: schildklieraandoening met geassocieerde oogkasontsteking die naast zwelling en uitpuilen van het oog ook dubbelzien en zelfs verlies van gezichtsscherpte kan veroorzaken.

Breuken van de oogkas kunnen de spieren, de zenuwen of de oogbol zelf beschadigen

Tumoren in de oogkas

Ontstekingen in de oogkas kunnen veroorzaakt worden door een infectie maar ook door een auto-immune aandoening.

Een grondig onderzoek van visus, gezichtsveld en oogbewegingen alsook foto’s van het gelaat worden uitgevoerd.

Vaak zal er beeldvorming door CT scan en/of MRI scan worden afgesproken, al dan niet met contrast. Ook een bloedonderzoek heeft hier vaak zijn plaats om eventueel andere onderliggende aandoeningen of pathologieën op te sporen of uit te sluiten.

Multidisciplinair overleg zowel met de radioloog, endocrinoloog, neuroloog, oncoloog en/of neurochirurg kunnen noodzakelijk zijn om een diagnose te stellen en een behandelingstraject op te maken.